A társadalmi környezet minőségi fejlesztésének alapvető eleme a lakosság identitásának fejlesztése. Az énkép, énfelfogás részeleme a munka világában betöltött konkrét hely, a munka-tevékenység anyagi és erkölcsi megítélésétől a szubjektív módon megélt munkaerő-piaci esélyekig. A településünkön is jellemző a tartós munkanélküliség melynek következtében a munkaerőpiacról kiszoruló lakos egyre távolabb kerül a munkavilágától.
Az otthon eltöltött idő alatt elavul a munkatudás, csökken az innovációs készség, a jövőbeni munkával kapcsolatos kompetencia, ennek következtében nehéz megfelelni a munkáltatók és a munkaerő piac elvárásainak.
Az öt napos csoportfoglalkozás sorozat célja:
- A résztvevők önismeretének, személyiségjegyeinek, együttműködési készségének fejlesztése, motivációs bázisainak erősítése, a világos és hatékony kommunikáció, a megfelelő konfliktuskezelési technikák elsajátítása, illetve a csoport-, és önérdek érvényesítés (asszertivitás) fejlesztése;
- Képzések hatékonyabb elérését elősegítő képzési szükségletfelmérés, képzési tanácsadás, tanulási képességfejlesztés, pályaorientációs felkészítés;
- Munkaerő-piaci ismeretek átadása, álláskeresési technikák elsajátíttatása.
Módszerei:
Kiscsoportos formában történő ismeretátadás, melynek során a résztvevők előadások, beszélgetések, helyzetgyakorlatok keretében sajátítják el a fenti célok elérését biztosító ismeretanyagot, egyéni készségeket, képességeket és személyes-, valamint társas kompetenciákat.
A módszertani elemek:
- előadás
- visszacsatolás
- interaktív ismeretbővítés
- egyéni feladat végrehajtás
- páros feladatok végzése
- kiscsoportos feladatok végzése
- kommunikációs és szituációs helyzetgyakorlatok végzése
- szóbeli és írásbeli feladatok végzése
A tréning 3 szakaszra bontható. Az első szakaszban megtörténik a kompetencia felmérés, a munkaérdeklődés feltárása (kérdőíves módszerrel), illetve önismereti és kommunikációs gyakorlatos során az énkép meghatározás és a jövőkép meghatározása.
A tréning második szakaszában a konfliktuskezelésre helyeződik a hangsúly. Kérdőíves felméréssel meghatározzuk a résztvevők döntési szokásait, egyéni sajátosságait, viselkedésmódját, a munkában hasznosítható személyes tulajdonságait, az energiaháztartását, stb. … majd ezek alapján profil lapot készítünk.
A harmadik szakasz kifejezetten a munkaerőpiaci ismeretekre, koncentrál. Megmagyarázza az alapvető fogalmakat, az álláskeresés módszereit, valamint önéletrajz mintákkal, felkészítéssel támogatja az álláskeresést.
A program célja a tartós munkanélküliség visszaszorítása, illetve az egyének felkészítése az elsődleges munkaerőpiacra való visszatérésre.
A programelem célcsoportja az akcióterületen élő 48 fő.
A programelem gazdája Alsómocsolád Község Önkormányzata.